cynk w diecie dziecka
Pin It

Jakie są objawy niedoboru? Gdzie znaleźć składniki mineralne? Czy sięgać po suplementy? Sprawdź, jakie znaczenie w diecie ma cynk.

Dlaczego jest ważny?

Cynk jest istotnym składnikiem już od samego początku, jeszcze w brzuchu mamy. Odpowiada wtedy za rozwój narządów rozrodczych, poprawia układ odpornościowy oraz usprawnia podbieranie i wchłanianie substancji odżywczych. Nie bez powodu preparaty na przeziębienie często zawierają witaminę C z cynkiem – ten pierwiastek poprawia odporność, co szczególnie ważne u wcześniaków i małych dzieci. Cynk wpływa też na usuwanie z organizmu kadmu i ołowiu. Wpływa też na zdolności poznawcze: koncentrację, uwagę, zapamiętywanie, jest więc niezbędny np. przedszkolakom. Wpływa też na wchłanianie witaminy A.

Od tego, czy mamy wystarczającą ilość cynku w organizmie zależy wchłanianie ponad 70 niezbędnych do życia enzymów.

Objawy niedoboru

W życiu płodu i tuż po urodzeniu cynk odpowiada za wiele ważnych procesów; dość powiedzieć, że bez cynku nie odbywa się prawidłowa synteza DNA, dlatego możliwe są wtedy wady genetyczne. Prawidłowa ilość cynku u małych dzieci jest ważniejsza, niż ilość żelaza, a znacznie częściej ten temat jest pomijany. W 1980 roku na Reading University przeprowadzono badania, w których kilkuset kobietom podawano przez całą ciąże pokarmy z różną zawartością 35 składników odżywczych. Miało to pomóc odpowiedzieć na pytanie, które z nich są najistotniejsze dla rozwoju płodu. Gdy dzieci były urodzone wybrano 100 z nich, które miały najlepsze wyniki badań i wagę urodzeniową. Okazało się, że choć poziom składników odżywczych u ich mam różnił się od siebie, jedno je łączyło: wszystkie miały wysoką ilość cynku w organizmie. Wniosek? Niedobór cynku to niższa waga urodzeniowa dziecka. Przeprowadzający badania prof. Bryce-Smith stwierdził, że wszystkie dzieci, które rodzą się z wagą niższą, niż 3000 gram, mają niedobór cynku.

Polecamy: Witamina D w diecie dziecka

Co ciekawe, trwały niedobór cynku wywołuje też zaburzenia odczuwania smaku i zapachu. Osoby dorosłe mogą sobie z tym poradzić zmuszając się do jedzenia określonych produktów, jednak dzieci są w gorszej sytuacji. Nie odczuwając smaku i zapachu potraw nie są w stanie przekonać się do niczego nowego, jedzą mało, a najbardziej interesują je potrawy mocne w smaku – przyprawiane chipsy, bardzo intensywne w smaku czekoladki czy napoje gazowane, które powalają poczuć choćby doznania związane z bąbelkami zawartymi w napoju. Wniosek? Mamy wcześniaków, a w późniejszym życiu niejadków, powinny sprawdzić, czy ich dzieci otrzymują  prawidłową ilość cynku – być może wcale nie są z natury wątłe, a po prostu nie czują smaku potraw.

Brak cynku może też prowadzić do kurzej ślepoty.

Ile potrzeba?

Od 1 do 3 roku życia 3 mg dziennie, później 4 mg dziennie

Gdzie go znaleźć?

Mleko mamy zawiera do 4 mg cynku w litrze. Jeśli więc mama odżywia się prawidłowo, co najmniej do 6 miesiąca życia nie powinna się obawiać o niedobory w diecie dziecka. Podobnie w przypadku mam, które karmią gotowymi mieszankami. Litr zawiera od 2 do 12 mg cynku – warto to sprawdzić przed zakupem, a także zainteresować się, czy cynk w produkcie pochodzi z natury (np. zarodków pszennych), czy jest syntetyczny – ten drugi gorzej się wchłania. Z tego samego powodu warto sięgać po naturalne źródła cynku nawet, gdy podajemy dziecku płatki śniadaniowe „wzbogacane” o cynk.

Spodnie dla niemowlaka (2).png

Później pierwiastka tego można dostarczać dziecku z mlekiem krowim (3,8 mg cynku w litrze),razem z mięsem, migdałami, fasolą i groszkiem zielonym. Porcja groszku z mięsem wieprzowym w sosie pomidorowym zaspokaja dzienne zapotrzebowanie w ten składnik. Po trzecim roku życia można sięgać po najbogatsze w naturze źródła cynku, jakimi są zarodki pszenne, małże, ostrygi i wątróbka.

Suplementy

Choć reklamy  przekonują nas, że podanie suplementu cynku w czasie choroby złagodzi jej przebieg, w rzeczywistości wpływ podania jednej czy dwóch dawek będzie nikły. Lepsze efekty zauważymy, jeśli będziemy dbać o stały prawidłowy poziom tego składnika w diecie. Jeśli nie mamy pewności, czy dziecko w diecie otrzymuje prawidłową ilość cynku, możemy zaopatrzyć się w preparat skierowany specjalnie do najmłodszych, najczęściej w postaci syropu. Nie jest wskazane dzielenie się z maluchem swoim suplementem cynkowym. Te na włosy i paznokcie często zawierają cynk pochodzący ze skrzypu polnego czy dziurawca, a takie zioła nie powinny być podawane dzieciom.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ