Pin It

Sporo podróżujemy, mamy więcej możliwości poznawania świata. Znajomość języków obcych staje się obecnie już nie tylko ułatwieniem, ale i obowiązkiem. Wiadomo też, że dzieci chłoną wiedzę zdecydowanie szybciej niż dorośli. Nauka języków obcych dla niemowląt jest zatem coraz popularniejsza. Kiedy można ją rozpocząć? Niektórzy twierdzą, że jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia.

Zajęcia z języka angielskiego w przedszkolu nikogo nie dziwią, są już praktycznie stałym elementem edukacji dziecka. Pojawiają się jednak opinie, że naukę języka obcego można zacząć jeszcze wcześniej, zanim dziecko ukończy pierwszy rok życia. Głównym argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem jest możliwość osłuchania się z językiem już od najmłodszych lat, co może bardzo procentować w przyszłości. Przykładem może być wychowywanie dziecka w rodzinach wielokulturowych. Rodzice dziecka, którzy pochodzą z różnych państw, często starają się mówić do niego w dwóch językach – ich ojczystych. Dzięki temu ich pociecha może poznać od wczesnego dzieciństwa różne języki i jest wysoce prawdopodobne, że będzie mówić nimi biegle w przyszłości.

Sposoby nauki

Metod nauki języka obcego jest wiele. Rynek ten jest tak chłonny, że co chwilę powstają kolejne sposoby. Można uczyć się w szkole, na kursie, samemu. Krąg możliwości nieco zawęża się w przypadku tak małych dzieci. Niektóre mamy zaczynają taką naukę już w czasie ciąży. Włączają sobie do odsłuchania kursy multimedialne, audiobooki – tak, by dziecko mogło się osłuchać z drugim językiem jeszcze będąc w brzuchu mamy. Takie rozwiązanie wiąże się m.in. z badaniami, których wynikiem było stwierdzenie, że dziecko uczy się języka jeszcze przed narodzinami i potrafi tuż po porodzie rozpoznać język, którym posługuje się matka. 

Kolejnym etapem jest mówienie pojedynczych wyrazów, krótkich zdań, już krótko po urodzeniu, mieszając je czasem ze zdaniami w języku ojczystym. Pomocne są także zabawki edukacyjne, które „mówią” w dwóch różnych językach, w zależności od tego, co w zabawce się właśnie włączy. Te sposoby można stosować we własnym domu i takie pierwsze lekcje języka mogą dawać dzieciom rodzice. Są jednak także specjalnie sprofilowane programy nauki, które są skierowane do tak małych dzieci i są stosowane również w Polsce (jak np. Musical Babies lub metoda Helen Doron). Ich podstawą jest połączenie zabawy z nauką języka. Dzieci słuchają piosenek, rymowanek w języku obcym, zajęcia połączone są często z elementami ruchowymi, tańcem, wykorzystywane są różnego rodzaju wizualizacje, które przyciągną uwagę dzieci, dołączane są czasem także elementy języka migowego dla niemowląt. Takie zajęcia odbywają się na ogół w towarzystwie rodziców i opiekunów dzieci. Zajęcia odbywają się np. raz w tygodniu, a ponadto rodzice później w domu z dziećmi słuchają dodatkowych materiałów.

Czemu tak wcześnie?

Patricia Kuhl z Institute for Brain and Learning Sciences na Uniwersytecie Waszyngtońskim prowadzi badania, których celem jest m.in. sprawdzenie, jak wcześnie można rozpocząć naukę języka obcego i dlaczego dzieci uczą się tego tak szybko. Jako przykład podaje sytuację w Indiach, gdzie stosunkowo niedawno odkryto język koro, którym posługuje się ok. 800 osób na świecie. Aby ten język mógł przetrwać, rodzice wiedzą, że muszą przekazywać go swoim dzieciom. Nauka kolejnych osób dorosłych także jest możliwa, ale przyniosłaby zdecydowanie mniejsze efekty niż w przypadku nauki dzieci, które mają ogromną zdolność do przyswajania wiedzy. Patrycja Kuhl podkreśla, że do 7. roku życia dzieci są geniuszami, szczególnie w kwestii nauki języka. Z każdym kolejnym rokiem ta nauka staje się trudniejsza.

W ramach przeprowadzonych badań obserwowano dzieci, które nie ukończyły jeszcze pierwszego roku życia. Każde dziecko siedziało na kolanach rodziców i było uczone obracania głowy w momencie, gdy zmieniał się dźwięk. Gdy zareagowało w odpowiednim momencie, zaświecało się czarne pudełko oraz zaczynała grać zabawka z bębenkiem. Badania przeprowadzono także na dwóch wyszczególnionych grupach dzieci – z Seattle i Tokio. Słuchały one dźwięków „ra” i „la”, które są ważne w języku angielskim, jednak mają mniejsze znaczenie w języku japońskim. W wieku 6-8 miesięcy dzieci miały takie same wyniki, reagowały tak samo. Po kolejnych dwóch miesiącach dzieci ze Stanów Zjednoczonych miały już wyniki lepsze. Na podstawie analiz tych badań wysunięto wniosek, że dzieci są bardzo uważnymi słuchaczami i sporządzają statystyki dotyczące języka, który słyszą – dzięki temu rozpoznają i są w stanie rozróżnić dany język. Takie same badania przeprowadzono przy wykorzystaniu jedynie materiałów audio i wideo. Tym razem nie można było zaobserwować żadnego postępu w nauce. Pokazało to, że w przypadku nauki języka w takim wieku niezbędna jest obecność drugiego człowieka, nauka nie przynosi efektów przy wykorzystaniu samych materiałów.

Kolejne badania miały sprawdzić, jak reaguje mózg dziecka, gdy słyszy język, którym posługują się jego rodzice. 6-miesięczna Emma słuchała przez słuchawki różnych języków, mogła równocześnie swobodnie się poruszać. Okazało się, że gdy dziewczynka usłyszała słowo w swoim języku, zaczęły uaktywniać się ośrodki słuchowe, a następnie obszary je otaczające,  które najprawdopodobniej odpowiadają za koordynowanie różnych obszarów mózgu. W rezultacie jeden obszar mózgu uaktywnia kolejny – takiego procesu nie można było zaobserwować w sytuacji, gdy dziecko słyszało język obcy. Patricia Kuhl twierdzi, że te badania mogą być podstawą do lepszego poznania możliwości dziecięcego rozwoju.

Wielu rodziców zastanawia się, czy nauka języków obcych już w wieku niemowlęcym to nie za wcześnie jak dla dziecka. Za nauką może przemawiać wiele argumentów, jak choćby łatwość przyswajania wiedzy, czy duża elastyczność aparatu mowy, która pozwala na naukę odpowiedniej wymowy i akcentu danego języka. Należy jednak pamiętać, że na tym etapie nauka powinna być połączona z zabawą i nie może stanowić dla dziecka przymusu. Jeśli rodzice decydują się na zajęcia w grupach, to także przebiegają one na zasadzie zabawy i może to być także rodzaj zacieśnienia więzi z dzieckiem i spędzenia czasu razem.

Źródło: http://www.ted.com/talks/patricia_kuhl_the_linguistic_genius_of_babies.html

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ