Rozwój wzroku u dziecka
Pin It

Zdolności wzrokowe noworodków pozwalają przewidzieć, jak będzie wyglądał rozwój niektórych procesów poznawczych w późniejszym dzieciństwie – tak wynika z badań prowadzonych przez fińskich naukowców.

Naukowcy z Uniwersytetu i Szpitala Uniwersyteckiego w Helsinkach przeprowadzili eksperyment, który wykazał, że zdolność noworodka do skupiania wzroku na obiektach zależy od dojrzałości pewnych struktur w jego mózgu, co z kolei pozwala przewidzieć, jak będzie wyglądał rozwój procesów poznawczych związanych z percepcją wzrokową w późniejszym życiu. Okazało się również, że zaburzenia tej zdolności świadczą o zmianach w substancji białej mózgu.

Badaniem objęto dwie grupy noworodków. Pierwsza obejmowała 57 dzieci urodzonych w latach 2006-2007, w tym 42 skrajnych wcześniaków. Bezpośrednio po przyjściu na świat dzieci te badano pod kątem ich zdolności wizualnych (metodami tradycyjnymi oraz przy użyciu rezonansu magnetycznego), a następnie po dwóch latach poddawano je ocenie neuropsychologicznej.


Sprawdź: Co widzi noworodek?


Druga grupa składała się z 1410 noworodków urodzonych w latach 1985/86, z czego około 20 proc. stanowiły wcześniaki. Dzieci te zostały ocenione pod kątem ogólnego rozwoju umysłowego i zdolności wzrokowo-motorycznych w wieku pięciu lat.

Okazało się, że zdolność skupiania wzroku przez noworodki była bardzo silnie powiązana z rozwojem wzrokowo-motorycznym w wieku dwóch i pięciu lat oraz ogólnym rozwojem umysłowym w wieku pięciu lat. Ponadto, umiejętność skutecznego skupiania wzroku na obiektach w pierwszych dniach życia wiązała się z innym obrazem istoty białej na skanach z rezonansu magnetycznego.


„Dalsze analizy, które przeprowadziliśmy, potwierdziły, że kluczowe funkcje poznawcze związane ze zdolnościami wzrokowymi są obecne już u noworodków, a późniejszy rozwój neuropoznawczy, który przebiega w sposób kaskadowy, zawsze opiera się na tych początkowych procesach” – wyjaśnia dr Sampsa Vanhatalo, kierownik badania, specjalista w dziedzinie neurofizjologii klinicznej.

„Tymczasem słabo wykształcone zdolności wzrokowe są jednym z najczęstszych, długoterminowych zaburzeń, występujących u dzieci przedwcześnie urodzonych lub niedotlenionych podczas porodu – dodaje naukowiec. – Jest to więc poważny i dość powszechny problem. Mamy nadzieję, że dokładne wyjaśnienie tego, jak przebiega rozwój zdolności wzrokowych dzieci w tym najwcześniejszym etapie życia, pozwoli opracować nowe metody szybkiego rozpoznawania zaburzeń poznawczych i zapobiegania ich konsekwencjom”.

Dr Vanhatalo podkreśla także, że z badania jego zespołu wynika jeszcze jedna, bardzo ważna, konkluzja: „Dobrze przeprowadzone badanie kliniczne może powiedzieć nam tyle samo o przyszłości dziecka, co szereg zaawansowanych technologicznie, popularnych obecnie, testów”.

„Wszystko to przekonało nas o konieczności opracowania obiektywnych i powszechnie dostępnych metod oceny kontaktu wzrokowego z noworodkami, które umożliwią rozpoznanie dzieci z podwyższonym ryzykiem zaburzeń rozwojowych tuż po urodzeniu – podsumowuje współautor badania dr Marjo Metsäranta. – Byłoby to coś absolutnie bez precedensu; coś, co umożliwiłoby wykrycie niepokojących objawów – i wszczęcie terapii – już w pierwszych chwilach życia, czyli nawet kilka lat wcześniej, niż pozwalają obecnie dostępne metody”.(PAP)

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ