Pin It

Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych u jednego dziecka na 88 występują zaburzenia autystyczne o różnym stopniu nasilenia. Autyzm upośledza zdolności komunikacyjne dziecka i jego umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych. Testy na autyzm u dzieci i jego diagnozę przeprowadza się dopiero między 2 a 3 rokiem życia dzieci. Najnowsze badanie wskazuje, że sposób reagowania mózgu malucha na słyszane słowa może znacznie szybciej pomóc w rozpoznaniu tej choroby. 

„Pokazaliśmy, że proste pomiary reakcji mózgu na słowa wykonane w drugim roku życia dziecka były dobrym wskaźnikiem jego umiejętności językowych i społecznych w wieku 6 lat”, mówi Geraldine Dawson.

Głównym celem badania było zrozumienie, dlaczego niektóre dzieci z autyzmem robią większe postępy od innych maluchów również dotkniętych tym zaburzeniem. „Wiele autystycznych dzieci nabywa umiejętność mówienia, podczas gdy 20-30 proc. posługuje się tylko pojedynczymi słowami bądź nie mówi w ogóle. Chcieliśmy opracować testy, które pomogłyby już w pierwszych latach życia dziecka określić, czy potrzebuje ono dodatkowego wsparcia w nauce zdolności językowych i komunikacyjnych”, wyjaśnia Dawson.

Badaniem objęto 44 dwuletnich dzieci, spośród których u 24 zdiagnozowano autyzm. Dzieci poproszono o słuchanie zestawienia znanych i nieznanych im słów, podczas gdy specjalne czujniki analizowały reakcję ich mózgu. Dzieci autystyczne podzielono dodatkowo na dwie grupy w zależności od stopnia nasilenia zaburzenia.

Reakcje mózgu dzieci z łagodnym autyzmem były podobne do reakcji mózgu dzieci zdrowych. U dzieci tych występowała wysoka aktywność w lewej półkuli w regionie skroniowo-ciemieniowym, odpowiedzialnym za umiejętności językowe. Wyniki sugerują, że mózgi dzieci z autyzmem o niewielkim nasileniu potrafią przetwarzać słowa niemal tak samo jak mózgi dzieci zdrowych. U dzieci z głębszą formą autyzmu reakcja mózgu była całkiem inna: większa aktywność występowała w prawej półkuli, co według naukowców nie jest prawidłowe.

Zdolności językowe, rozwój społeczny i emocjonalny oceniano zarówno w wieku dwóch, jak i czterech oraz sześciu lat. Z upływem czasu i z zastosowaniem intensywnej terapii obserwowano postęp u dzieci autystycznych, ale stopień poprawy różnił się między dziećmi. Największe postępy stwierdzono u tych dzieci z autyzmem, których mózgi w wieku dwóch lat reagowały na słyszane wyrazy tak jak mózgi dzieci prawidłowo rozwijających się.

Patricia Kuhl, autorka badania, twierdzi, że uzyskane wnioski pozwolą opracować testy, które będą pomocne w identyfikowaniu ryzyka autyzmu u dzieci nawet poniżej pierwszego roku życia. W efekcie będzie można podjąć pewne działania już w pierwszych miesiącach życia dziecka, a więc wtedy, gdy mózg najintensywniej się rozwija.

Źródło: www.babycenter.com

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ