Wapń dla niemowlaka
Pin It

Jakie są objawy niedoboru? Gdzie znaleźć składniki mineralne? Czy sięgać po suplementy? Przedstawiamy dalszy ciąg naszego przewodnika po witaminach w diecie niemowląt i małych dzieci.

Dlaczego jest ważny?

Wapń odpowiada głównie za budowę zdrowych kości i zębów. Pomaga więc intensywnie rosnąć małemu dziecku, a później chroni jego kości przed złamaniami. Po urodzeniu niemowlę otrzymuje 300-400 mg wapnia dziennie wraz z mlekiem mamy lub sztuczną mieszanką.

Objawy niedoboru

Dzieci, które przyjmują za mało wapnia mogą mieć słabe, przebarwione zęby, białe plamki na paznokciach, słabe włosy, ale przede wszystkim słabe i podatne na złamania kości. Mogą też być mniejsze, niż rówieśnicy, którzy odżywiają się prawidłowo.

Ile potrzeba?

 0-6 miesięcy: 600 mg, 7-12 miesięcy: 800 mg, 1 rok-3 lata: 800-1000 mg.

Gdzie znaleźć?

Wapń można znaleźć głównie w mleku, jogurcie, kefirze czy serze żółtym, a więc produktach, które dzieci na ogół lubią i po które sięgają praktycznie codziennie od momentu, gdy zaczną jeść coś więcej poza mlekiem mamy. Nie każdy jednak wie, że istnieje wiele innych świetnych źródeł wapnia, które można stosować choćby przy diecie bezmlecznej. W 100 g kapusty pekińskiej znajdziemy 77 mg wapnia, w brokułach ok. 60 mg, w gotowanej fasoli ok. 90 mg, w 100 g sezamu. 100 mg, w puszce sardynek 300 mg, w migdałach nawet o połowę więcej, a w rzeżusze – 200 mg. Niezłym wyjściem (o ile nasze dziecko toleruje tego typu produkty) może być też wzbogacane wapniem mleko sojowe – ok. 120 mg w małej szklance (TUTAJ znajdziesz bogate w wapń produkty w rozsądnych cenach).

Naturalne i zdrowe produkty StraganuZdrowia

Wapń najlepiej wchłania się w małych, ale częstych dawkach. Dlatego dziecko powinno przyjmować takie produkty trzy razy dziennie.

Warto z dużą podejrzliwością podchodzić do serków czy jogurtów, na których opakowaniu znajdziemy krzyczące zapewnienia o olbrzymiej ilości wapnia. Zwykle ze składu wyczytamy, że są to hojnie dosładzane, pasteryzowane produkty z dodatkiem wielu barwników, konserwantów czy emulgatorów, do których trzeba było dodać syntetycznego wapnia. Taki jednak wchłania się gorzej, a składniki takie, jak cukier czy barwniki dodatkowo mogą osłabić jego wchłanianie. Warto wybierać produkty, które składają się po prostu z mleka, a nie z mączki chleba świętojańskiego, gumy ksantanowej, soku z buraka (dla koloru) i słodzika. Zamiast powierzać zdrowie dziecka producentom i karmić je słodkim jogurcikiem „z wapniem”, sięgnijmy więc po kubek zwykłego jogurtu z owocami czy domowym dżemem lub przecierem – będzie zdrowiej.

Suplementy

Zaleca się, by maluch czerpał wapń z naturalnych źródeł, a nie z syntetycznych witamin. Jeśli nie jesteśmy w stanie zapewnić np. niejadkowi odpowiedniej ilości wapnia, możemy sięgnąć po skierowane specjalnie dla malutkich dzieci preparaty wapniowe. Sięgajmy po te, które zawierają jak najmniej sztucznych dodatków i wapń naturalnego pochodzenia (warto skonsultować się z pediatrą). Dla przykładu: pyszny, owocowy syrop z wapniem zawiera poza nim: sacharozę, benzoesan sodowy, kwas cytrynowy jednowodny;  substancje poprawiające smak i zapach bananową płynną i wodę oczyszczoną. Skoro na co dzień nie podajemy małym dzieciom chipsów i hamburgerów, dlatego że zawierają benzoesan sodu, nie ma potrzeby podawać im tego składnika w formie „zdrowego” syropu.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ