witamina B w diecie niemowlaka
Pin It

Jakie są objawy niedoboru? Gdzie znaleźć składniki mineralne? Czy sięgać po suplementy? Przedstawiamy dalszy ciąg naszego przewodnika po witaminach w diecie niemowląt i małych dzieci.

Dlaczego jest ważna?

Witamina B12 jest istotna w diecie dziecka, bo nie tylko wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, ale też bierze udział w produkcji krwinek czerwonych. To oznacza, że pozwala prawidłowo rozwijać się układowi krwionośnemu i nerwowemu malucha.  Witamina B1 i B2 również ma duże znaczenie, bo wspomaga wzrost i przyspiesza gojenie ran i śluzówki. U dzieci, które mają niedobór witamin z tej grupy, gorzej i dłużej goją się rany czy otarcia.

Objawy niedoboru

Niedobór witamin z grupy B obok żelaza może prowadzić do anemii, szczególnie groźnej w przypadku malutkiego dziecka. Brak witaminy B2 dodatkowo objawia się spadkiem masy ciała, pojawianiem się zajadów czy zapaleniem spojówek. Według niektórych z najnowszych badań niedobory witaminy B12 mogą pojawić się u maluchów, które są karmione wyłącznie piersią. Po czwartym miesiącu ilość tej substancji w mleku mamy spada i niektóre dzieci mogą wtedy otrzymywać za mało tego składnika.

Ile potrzeba? 

Ilość wszystkich witamin z grupy B w diecie niemowlęcia powinna wynosić ok. 0,8 mg dziennie

Gdzie można ją znaleźć?

Witaminy grupy B najmłodszym dzieciom dostarcza mleko mamy lub mieszanki mleczne, dlatego w przypadku karmienia piersią kluczowa jest prawidłowa dieta mamy. Witaminy B (a szczególnie B12) najczęściej pochodzą z mięsa, dlatego weganki i wegetarianki nie powinny przestawać dbać o prawidłową dietę wraz z urodzeniem dziecka – również w pierwszych miesiącach życia dziecka powinny sięgać po suplementy lub zwiększyć spożycie warzyw strączkowych, które są najlepszym naturalnym źródłem tego składnika.

Po wprowadzaniu produktów stałych do diety dziecka można te substancje łatwo znaleźć w płatkach owsianych, mleku, jogurcie, jajkach czy mięsie. Pozostałe produkty bogate w witaminy z grupy B można wprowadzać po siódmym miesiącu życia (ryby), dziewiątym (groch), dwunastym (orzechy, chleb razowy, ciemny ryż itp.). Owsianka na mleku, jogurt z ziarnami, a później chleb razowy z serem żółtym to więc łatwe sposoby na codzienne uzupełnienie diety w te składniki.

Suplementy

Dodatkowe podawanie małym dzieciom witamin z grupy B nie jest zalecane. Wyjątkiem może być tylko witamina B12 w przypadku mam, które karmią piersią, a są wegetariankami czy wegankami i nie dostarczają sobie dostatecznej ilości witaminy B12, a także wcześniaków, którym może brakować pewnych składników odżywczych. W takim wypadku warto skonsultować się z pediatrą, który zaleci odpowiednią dawkę specjalnie dobranego suplementu. Nie należy podawać dzieciom profilaktycznie mieszanek witaminy B dostępnych w aptece czy osiedlowym sklepie. Nadmiar tej witaminy zawarty w przypadkowym preparacie może prowadzić do osłabienia czy krwotoków z nosa.

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ